De kosten voor diagnostiek en behandeling bij Transcare vallen volledig onder de basiszorg (SGGZ). Voor een behandeling bij Transcare hoeft u daarom niet aanvullend verzekerd te zijn.
Gecontracteerde zorg
Transcare heeft met de meeste zorgverzekeraars een contract. De behandelkosten worden in dat geval volledig vergoed en rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd.
Met de volgende zorgverzekeraars heeft Transcare in 2024 een contract:
- Menzis (Menzis, Anderzorg, Hema, Vink Vink)
- Achmea/Zilveren Kruis (Zilveren Kruis, FBTO, De Friesland, Interpolis, De christelijke zorgverzekeraar, ZieZo)
- VGZ (IZA, IZZ door VGZ, UMC, Univé, VGZ, VGZ Bewuzt, Zekur)
- Eucare (Aevitae, Care4Life)
- DSW (DSW, Stad Holland, In Twente)
- CZ (CZ, CZdirect, IZZ door CZ, Just, Ohra, Nationale Nederlanden)
Eigen risico
Omdat uw behandeling bij Transcare vanuit het basispakket wordt vergoed valt deze onder het eigen risico. Het eigen risico wordt geïnd in het kalenderjaar waarin de zorg plaatsvindt.
Voor vragen over in rekening gebracht eigen risico kunt u contact opnemen met uw eigen zorgverzekeraar.
Niet gecontracteerde zorg
Hebben wij geen contract met uw zorgverzekeraar? Dan hangt het van uw zorgverzekeraar af onder welke voorwaarden u in behandeling kunt bij Transcare.
Sommige zorgverzekeraars hanteren een machtigingenbeleid, waarbij zij vragen om informatie over uw behandeling te delen. Wij kunnen deze machtiging voor u verzorgen. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de voorwaarden voor niet gecontracteerde GGZ-zorg.
De eigen bijdrage van uw behandelkosten, d.w.z. het deel dat niet door uw zorgverzekeraar wordt vergoed, komt voor uw eigen rekening. U ontvangt in dat geval zelf de factuur en bent verantwoordelijk voor de betaling daarvan.
Wanneer uw behandeling is gestart en u stapt over naar een zorgverzekeraar waarmee wij geen contract hebben, dan zullen wij uw behandeling voortzetten onder de voorwaarden van niet gecontracteerde zorg.
Tegemoetkoming eigen bijdrage aan patiënten met een uitkering
Transcare vergoedt het niet vergoede deel van de behandelkosten aan patiënten die dit zelf niet kunnen betalen, omdat zij zich (aantoonbaar) in een uitkeringssituatie op minimum niveau bevinden.
Om gebruik te maken van deze regeling kunt u, nadat u de factuur bij uw zorgverzekeraar hebt gedeclareerd, de betalingsspecificatie van uw zorgverzekeraar, een bewijs van uw uitkering en uw bankrekeningnummer bij ons aanleveren.
Bovenstaande documenten kunnen per mail worden verstuurd naar boekhouding@transcare.nl.
Restitutiepolis
Hebt u op dit moment een restitutiepolis? Let op. Het aantal restitutiepolissen, waarmee behandelingen bij alle zorgverleners volledig vergoed worden, neemt af. De meeste van deze restitutiepolissen worden omgezet naar een combinatiepolis. Wilt u weten welke gevolgen dit heeft? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar of bekijk de actuele voorwaarden van uw polis.
Financieringsstelsel GGZ, het Zorgprestatiemodel
Alle GGZ-behandelingen in Nederland worden betaald volgens het Zorgprestatiemodel, een financieringsstelsel gebaseerd op het aantal behandelingen.
U ziet de consulten, die u in een betreffende maand hebt gehad direct terug op uw factuur of specificatie.
Zie voor meer informatie ook de algemene folder van de NZa Patientfolder-zorgprestatiemodel-digitale-versie.pdf
Wat kost mijn behandeling?
Het tarief van een consult wordt bepaald door de volgende factoren:
- Het beroep van de zorgverlener: een psychiater is bijvoorbeeld duurder dan een psycholoog.
- Het type consult: een diagnostiek consult (intake) is duurder dan een behandelconsult.
- De duur van het consult: hoe langer het consult duurt, hoe meer het kost.
- De totale duur van de behandeling
Declaratie/registratie richtlijnen
De duur van een consult bepaalt het tarief. Dit gebeurt volgens de volgende gestandaardiseerde consult tijden: 5 – 15 – 30 – 45 – 60 – 75 – 90 – 120 minuten.
Volgens de landelijk vastgestelde richtlijnen gaat Transcare hierbij uit van de tijd die voor u in de agenda was gepland. Ook als het consult in werkelijkheid iets langer of korter duurde. Volgens dit principe wordt de consulttijd aangepast wanneer deze meer dan 15 minuten afwijkt van de geplande tijd.