Transcare & Pain in motion organiseren weer een tweedaagse cursus pijneducatie in de praktijk.
Data: donderdag 9 november & 23 november 2023
Tijd: 13.00 – 21.00 (incl. maaltijd)
Locatie: Nieuw Allardsoog, Bakkeveen (www.nieuw-allardsoog.nl)
Kosten: €485,- inclusief cursusmap en maaltijden
Accreditatie: Is geaccrediteerd door het studiehuis KNGF/Keurmerk (algemeen, psychosomatiek, manueel therapeut) met 17 punten.
Inleiding
Chronische pijn is pijn zonder duidelijke lichamelijke beschadiging. De tijd dat we pijn louter en alleen verklaarden vanuit fysieke afwijkingen ligt achter ons. Bij de meeste patiënten met langdurige pijnklachten zoals bij fibromyalgie, lage rugpijn, whiplash, nekklachten, bekkenpijn, hoofdpijn etcetera, weten we dat veranderingen binnen het centrale en perifere zenuwstelsel de oorzaak zijn voor de pijn; sensitisatie. De behandeling van patiënten met chronische pijn richt daarom met name op de factoren die deze sensitisatie veroorzaken en of in stand houden. Alvorens met deze behandeling te kunnen beginnen is het zaak de problematiek van een patient goed in kaart te brengen en daarbij goed aan patiënten uit te leggen wat sensitisatie is; ‘pijneducatie’. Pijneducatie wordt in alle richtlijnen beschreven als de eerste stap in de behandeling. In de cursus wordt u op praktische wijze en met inbreng van uw eigen ervaringen aangeleerd hoe pijneducatie kan worden aangeboden. Dit kan alleen of eventueel in samenwerking met andere disciplines.
Inschrijven
U kunt zich hier inschrijven voor de cursus. Bij vragen kunt u deze stellen via de mail info@transcare.nl
Doel
Hulpverleners kennis over te dragen over chronische pijn en sensitisatie en deze kennis om te zetten in vaardigheden. Ingegaan wordt op de bio-psycho-sociale diagnostiek, het maken van een integrale diagnose en hoe deze om te zetten in pijneducatie. Tevens wordt ingegaan hoe je deze diagnostiek en behandeling in samenwerking met andere disciplines kunt uitvoeren. In de cursus zal naast kennisoverdracht veel ruimte zijn voor vaardigheidstraining en uitwerken van eigen casussen voor pijneducatie. We hopen op deelnemers met verschillende professionele achtergronden waardoor het transdisciplinaire karakter gestalte kan krijgen in de cursus d.m.v. leren van elkaars visies en werkwijze.
Doelgroep / ingangsniveau
Afgestudeerde fysiotherapeuten, oefentherapeuten, psychologen, huisartsen, bedrijfsartsen en verzekeringsartsen en andere belangstellende hulpverleners.
Globale inhoud
In de cursus zal een inleiding zijn over de verschillende pijntypen en pijn mechanismen. Geleerd wordt hoe een biopsychosociale anamnese kan worden afgenomen en welke kenmerken belangrijk zijn bij het herkennen van sensitisatie. Daarbij worden verschillende uitlokkende en onderhoudende factoren besproken. Hierna zal de focus worden gelegd op pijneducatie en hoe dit aan te pakken en uit te voeren.
Docenten
-Prof. Dr. C.Paul van Wilgen Transcare, VU Brussel. Pain in motion, fysiotherapeut, gezondheidspsycholoog en epidemioloog.
-Mw. Dr. A. Wijma, Transcare, Fysiotherapie de Tille Kootstertille, Pain in Motion
Leiding
Prof. Dr. C.P. van Wilgen fysiotherapeut, gezondheidspsycholoog en epidemioloog
Contacturen
Twee cursusdagen van een middag en avond
Zelfstudie uren
Vier uur tussen de sessies. De cursus zal deels theoretisch zijn maar ook vooral zich richten op vaardigheidstraining van hulpverleners. Hiervoor is zelf voorbereide casuïstiek essentieel.
Didactische werkwijze
Hoorcollege en vaardigheidstrainingen, werkgroepjes
Aantal deelnemers (min/max)
Minimaal 8 / max 22
Programma
Deel I
Donderdag 9 2023; 13.00-21.00 uur
Introductie en voorstellen
Algemene introductie
Pijn wat is het eigenlijk, ontwikkelingen binnen de zorg hoe kijken we naar pijn en hoe verklaren we dat? Wat zijn de verschillende pijnmechanismen, wat is chronische pijn en wat is centrale sensitisatie. Hoe herken je centrale sensitisatie in de dagelijkse praktijk. Hoe ontstaat centrale sensitisatie in ons perifere en centrale zenuwstelsel.
Biopsychosociaal model
inzicht in de onderhoudende factoren voor chronische pijn en sensitisatie; wat zijn belangrijke gedragsfactoren, wat is de rol van ziektepercepties en andere cognities, de rol van sociale factoren, emotionele factoren en medisch-somatische factoren zullen worden besproken. Toepassen BioPsychoSociale model bij chronische pijn. Daarbij zal er veel aandacht zijn voor onderhoudende leefstijl factoren.
Welke consequenties heeft het integreren van een biopsychosociaal model binnen de diagnostiek en behandeling. Toepassen van het PSCEGSM model in de klinische praktijk. Uitwerken van een casus met chronische pijn middels PSCEGSM model, pijntriage, welke biopsychosociale onderhoudende factoren zijn van belang, wat is de rol van de hulpverlener.
Diagnostiek bij chronische pijn
Bespreken van uitgewerkt casus en maken van een biopsychosociale pijnanamnese en analyse. Hoe vraag je wat en wat wil je allemaal weten van een patiënt met chronische pijn.
Theorie en uitvoeren van pijneducatie
Deel II
Donderdag 23 november, 13.00-21.00 uur
Pijnanalyse van chronische pijn
In deze les za de vervolg stap worden gemaakt van diagnostiek in het biopsychosociale model naar hoe te gebruiken voor de pijneducatie (stap 1 in de behandeling), wat zijn onderhoudende en herstel-belemmerende factoren die besproken worden met de patient in de educatie. Hierin komen zowel psychologische factoren, als sociale factoren, somatische-, als gedragsmatige factoren als de rol van o.a. opiaten aan de orde.
Trans/multidisciplinaire samenwerking
Pijnanalyse maken mono en trans/multidisciplinair. Bespreken van samenwerking met andere disciplines. Hoe ziet het multi/transdisciplinaire samenwerkingsmodel eruit binnen de eerstelijn?
Pijnanalyse en pijneducatie
Vervolg maken van een pijnanalyse en vaardigheidstraining van pijneducatie in de praktijk. De rol van shared decision making en patient centerdness. Pijnanalyse meegenomen vanuit de eigen praktijk en hoe kun je deze omzetten in een gerichte pijneducatie voor een patiënt met chronische pijn. Inschatten van motivatie van de patiënt.
Bespreken en oefenen van de eigen pijnanalyses en het uitvoeren van pijneducatie sessie van de eigen patiënt.
Pijneducatie in de praktijk
Vervolg pijneducatie sessie en bespreken van behandelingen voor eigen patiënt; opstellen van een behandeling voor de patient. Werken met een acteur patient om pijneducatie te trainen.
Kernpublicaties
-Butler, D. & Moseley, GL. (2003). Explain pain. Adelaide: NOI Group Publications.
-Kregel, J., Vuijk, P.J., Descheemaeker, F., Keizer, D., van der Noord, R., Nijs, J., Cagnie, B., Meeus, M., van Wilgen, P. (2015). “The Dutch Central Sensitization Inventory (CSI): Factor Analysis, Discriminative Power and Test-Retest Reliability.” Clin J Pain, 32, 624-630.
-Leventhal, H., Brissette, I., & Leventhal, E.A. (2003). The common-sense model of self-regulation of health and illness. In L.D. Cameron & H. Leventhal (Eds.). The self-regulation of health and illness behavior, pp. 42-65. New York: Routledge.
-Louw, A., Zimney, K., Puentedura, E.J., & Ina Diener (2016) The efficacy of pain neuroscience education on musculoskeletal pain: A systematic review of the literature, Physiotherapy Theory and Practice, 32:5, 332-355.
-Malfliet A, Kregel J, Coppieters I, et al. Effect of Pain Neuroscience Education Combined with Cognition-Targeted Motor Control Training on Chronic Spinal Pain; A Randomized Clinical Trial. JAMA Neurol. Published online April 16, 2018. doi:10.1001/jamaneurol.2018.0492
-Malfliet, A., Leysen, L., Pas, R., Kuppens, K., Nijs J., Van Wilgen P, et al. (2017) Modern pain neuroscience in clinical practice: applied to post-cancer, paediatric and sports-related pain. Brazilian J Phys Ther. Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Fisioterapia; ;21(4):225–32.
-Nijs, J., L. Leysen, N. Adriaenssens, M. E. Aguilar Ferrandiz, N. Devoogdt, A. Tassenoy, K. Ickmans, D. Goubert, C. P. van Wilgen, A. J. Wijma, K. Kuppens, W. Hoelen, A. Hoelen, N. Moloney and M. Meeus (2016). “Pain following cancer treatment: Guidelines for the clinical classification of predominant neuropathic, nociceptive and central sensitization pain.” Acta Oncol 55(6): 659-663.
– Nijs, J., R. Torres-Cueco, C. P. van Wilgen, E. L. Girbes, F. Struyf, N. Roussel, J. van Oosterwijck, L. Daenen, K. Kuppens, L. Vanwerweeen, L. Hermans, D. Beckwee, L. Voogt, J. Clark, N. Moloney and M. Meeus (2014). “Applying modern pain neuroscience in clinical practice: criteria for the classification of central sensitization pain.” Pain Physician 17(5): 447-457.
-Pas, R., Leysen, L., De Goeij, W., Vossebeld, L., van Wilgen, C.P., De Groef, A., De Kooning, M. Is Pain Neurophysiology Education useful in cancer survivors with persistent pain? A pilot study. under review.
– van Wilgen, C.P, J. Nijs Pijneducatie, Houten Bohn Stafleu van Loghum, tweede druk 2018.
-Wilgen, C.P. van & Keizer, D. Het sensitisatiemodel: een methode om chronische pijn uit te leggen (2004). Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 148, 2535-2538.
-Wilgen, C.P., van, Ittersum, M.W., van, Kaptein, A.A. & Wijhe, M. van (2008). Illness perceptions in patients with fibromyalgia and their relationship to quality of life and catastrophizing. Arthritis & Rheumatism, 58, 3618-3626.
-Wijma, A. J., van Wilgen, C. P., Meeus, M., & Nijs, J. (2016). Clinical biopsychosocial physiotherapy assessment of patients with chronic pain: The first step in pain neuroscience education. Physiother Theory Pract, 32(5), 368-384. doi:10.1080/09593985.2016.1194651
-Wijma, A. J., Speksnijder, C. M., Crom-Ottens, A. F., Knulst-Verlaan, J. M. C., Keizer, D., Nijs, J., & van Wilgen, C. P. (2017). What is important in transdisciplinary pain neuroscience education? A qualitative study. Disabil Rehabil, 1-11. doi:10.1080/09638288.2017.1327990