Transcare & Pain in motion organiseren weer een tweedaagse cursus pijneducatie in de praktijk.
Data: 15 en 22 april 2021
Tijd: 12.30-20.30 (incl. maaltijd)
Locatie: KarmelKlooster Drachten
Kosten: €565,- inclusief cursusmap en maaltijden
Accreditatie: Is geaccrediteerd door het KNGF (algemeen, psychosomatiek, manueel therapeut) met 17 punten, voor oefentherapeuten met 18 punten en voor psychologen (eerstelijns) met 8 punten, voor Keurmerk fysiotherapie met 16 punten, ABAN cluster 1 (huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde en artsen voor verstandelijk gehandicapten) cluster 2 (medisch specialisten) en cluster 3 (sociaal geneeskundigen) met 13 punten voor POH-GGZ met 14 punten en Verpleegkundig specialisten 13 punten.
Inleiding
Chronische pijn is pijn zonder duidelijke lichamelijke afwijking. De tijd dat we pijn louter en alleen verklaarden vanuit fysieke afwijkingen ligt achter ons. Bij de meeste patiënten met langdurige pijnklachten zoals bij fibromyalgie, lage rugpijn, whiplash, nekklachten, bekkenpijn, hoofdpijn etcetera, weten we dat veranderingen binnen het centrale en perifere zenuwstelsel de oorzaak zijn voor de pijn; sensitisatie. De behandeling van patiënten met chronische pijn richt daarom met name op de factoren die deze sensitisatie veroorzaken en of in stand houden. Alvorens met deze behandeling te kunnen beginnen is het zaak goed aan patiënten uit te leggen wat sensitisatie is en hoe dit in stand wordt gehouden; ‘pijneducatie’. Pijneducatie wordt in vele richtlijnen in de zorg beschreven als de eerste stap in de behandeling. In de cursus wordt u op praktische wijze en met inbreng van uw eigen ervaringen aangeleerd hoe pijneducatie kan worden aangeboden. Dit kan alleen of eventueel in samenwerking met andere disciplines.
Inschrijven
U kunt zich hier inschrijven voor de cursus. Bij vragen kunt u deze stellen via de mail [email protected]
Doel
Hulpverleners kennis over te dragen over chronische pijn en sensitisatie principes en deze kennis om te zetten in vaardigheden. Ingegaan wordt op de diagnostiek van chronische pijn en hoe deze om te zetten in een goede pijneducatie. Tevens wordt ingegaan op het opzetten van samenwerkingsverbanden. In de cursus zal naast kennisoverdracht veel ruimte zijn voor vaardigheidstraining en uitwerken van eigen casussen voor pijneducatie. We hopen op deelnemers met verschillende professionele achtergronden waardoor het transdisciplinaire karakter gestalte kan krijgen in de cursus d.m.v. leren van elkaars visies en werkwijze.
Doelgroep / ingangsniveau
Afgestudeerde fysiotherapeuten, oefentherapeuten, psychologen, huisartsen, bedrijfsartsen en verzekeringsartsen en andere belangstellende hulpverleners.
Globale inhoud
In de cursus zal een inleiding zijn over de verschillende pijntypen en specifiek over chronische pijn. Besproken zal worden wat de rol van de hulpverlener is bij de diagnostiek van chronische pijn en hoe de zorg kan worden afgestemd met andere hulpverleners. Geleerd wordt hoe een biopsychosociale anamnese kan worden afgenomen en welke elementen belangrijk zijn bij patiënten met chronische pijn. Daarbij hoe deze diagnostiek kan leiden tot een pijn-analyse. Deze analyse wordt gebruikt voor de pijneducatie. Vervolgens zal worden ingegaan op verklaringsmodellen voor chronische pijn waarbij o.a. sensitisatie als verklaring voor pijn wordt gegeven. Het toepassen van diagnose sensitisatie in de behandeling zal vervolgens worden getraind. Hierbij zal de focus worden gelegd op pijneducatie en hoe dit aan te pakken en uit te voeren. Ook hier zal weer ingegaan worden op (transdisciplinaire) samenwerking met o.a. de huisarts, de psycholoog, fysiotherapeut en oefentherapeut.
Docenten
-Prof. Dr. C.Paul van Wilgen fysiotherapeut, gezondheidspsycholoog en epidemioloog.
-Mw. A. Wijma, Master Fysiotherapie wetenschappen en PhD student VU Brussel
Leiding
Prof. Dr. C.P. van Wilgen fysiotherapeut, gezondheidspsycholoog en epidemioloog
Contacturen
Twee cursusdagen van een middag en avond
Zelfstudie uren
Vier uur tussen de sessies. De cursus zal deels theoretisch zijn maar ook vooral zich richten op vaardigheidstraining van hulpverleners. Hiervoor is zelf voorbereide casuïstiek essentieel.
Didactische werkwijze
Hoorcollege en vaardigheidstrainingen, werkgroepjes
Aantal deelnemers (min/max)
Minimaal 8 / max 22
Programma
Deel I
Donderdag 15 april 2021; 12.30-20.30 uur
Introductie en voorstellen
Algemene introductie
Pijn wat is het eigenlijk, ontwikkelingen binnen de zorg, pijntypen, chronische pijn en centrale sensitisatie. Hoe wordt centrale sensitisatie herkent in de dagelijkse praktijk. Hoe ontstaat centrale sensitisatie in ons perifere en centrale zenuwstelsel.
Biopsychosociaal model
Onderhoudende factoren voor chronische pijn en sensitisatie; verschillende gedragsfactoren, ziektepercepties, sociale factoren, emotionele factoren en medisch-somatische factoren zullen worden besproken. Toepassen BioPsychoSociale model bij chronische pijn. Daarbij zal er veel aandacht zijn voor onderhoudende leefstijl factoren
Welke consequenties heeft het integreren van een biopsychosociaal model binnen de diagnostiek en behandeling. Uitwerken van een casus met chronische pijn, pijntriage, welke biopsychosociale onderhoudende factoren zijn van belang, wat is de rol van de hulpverlener.
Diagnostiek bij chronische pijn
Bespreken van uitgewerkt casus en maken van een biopsychosociale pijnanamnese en analyse. Hoe vraag je wat en wat wil je allemaal weten van een patiënt met chronische pijn.
Theorie en uitvoeren van pijneducatie
Deel II
Donderdag 22 april 2021, 12.30-20.30 uur
Pijnanalyse van chronische pijn
Diagnostiek van chronische pijn, wat vanuit het biopsychosociale model moet een hulpverlener kunnen voor een adequate diagnostiek en behandeling. Wat zijn de belangrijkste biopsychosociale factoren bij chronische pijn en wat is de rol van leefstijl.
Transdisciplinaire samenwerking
Pijnanalyse maken mono en transdisciplinair. Bespreken van samenwerking met andere disciplines. Hoe ziet het transdisciplinaire samenwerkingsmodel eruit binnen de eerstelijn?
Pijnanalyse en pijneducatie
Vervolg maken van een pijnanalyse en vaardigheidstraining van pijneducatie in de praktijk.
Pijnanalyse meegenomen vanuit de eigen praktijk intervisie op deze analyse en hoe kun je deze omzetten in een gerichte pijneducatie voor een patiënt met chronische pijn. Inschatten van motivatie van de patiënt.
Bespreken en oefenen van de eigen pijnanalyses en het uitvoeren van pijneducatie sessie van de eigen patiënt.
Pijneducatie in de praktijk
Vervolg pijneducatie sessie en bespreken van behandelingen voor eigen patiënt; opstellen van een behandeling voor de patient. Werken met een acteur patient om diagnostiek en pijneducatie te oefenen.
Kernpublicaties
-Butler, D. & Moseley, GL. (2003). Explain pain. Adelaide: NOI Group Publications.
-Kregel, J., Vuijk, P.J., Descheemaeker, F., Keizer, D., van der Noord, R., Nijs, J., Cagnie, B., Meeus, M., van Wilgen, P. (2015). “The Dutch Central Sensitization Inventory (CSI): Factor Analysis, Discriminative Power and Test-Retest Reliability.” Clin J Pain, 32, 624-630.
-Leventhal, H., Brissette, I., & Leventhal, E.A. (2003). The common-sense model of self-regulation of health and illness. In L.D. Cameron & H. Leventhal (Eds.). The self-regulation of health and illness behavior, pp. 42-65. New York: Routledge.
-Louw, A., Zimney, K., Puentedura, E.J., & Ina Diener (2016) The efficacy of pain neuroscience education on musculoskeletal pain: A systematic review of the literature, Physiotherapy Theory and Practice, 32:5, 332-355.
-Malfliet A, Kregel J, Coppieters I, et al. Effect of Pain Neuroscience Education Combined with Cognition-Targeted Motor Control Training on Chronic Spinal Pain; A Randomized Clinical Trial. JAMA Neurol. Published online April 16, 2018. doi:10.1001/jamaneurol.2018.0492
-Malfliet, A., Leysen, L., Pas, R., Kuppens, K., Nijs J., Van Wilgen P, et al. (2017) Modern pain neuroscience in clinical practice: applied to post-cancer, paediatric and sports-related pain. Brazilian J Phys Ther. Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Fisioterapia; ;21(4):225–32.
-Nijs, J., L. Leysen, N. Adriaenssens, M. E. Aguilar Ferrandiz, N. Devoogdt, A. Tassenoy, K. Ickmans, D. Goubert, C. P. van Wilgen, A. J. Wijma, K. Kuppens, W. Hoelen, A. Hoelen, N. Moloney and M. Meeus (2016). “Pain following cancer treatment: Guidelines for the clinical classification of predominant neuropathic, nociceptive and central sensitization pain.” Acta Oncol 55(6): 659-663.
– Nijs, J., R. Torres-Cueco, C. P. van Wilgen, E. L. Girbes, F. Struyf, N. Roussel, J. van Oosterwijck, L. Daenen, K. Kuppens, L. Vanwerweeen, L. Hermans, D. Beckwee, L. Voogt, J. Clark, N. Moloney and M. Meeus (2014). “Applying modern pain neuroscience in clinical practice: criteria for the classification of central sensitization pain.” Pain Physician 17(5): 447-457.
-Pas, R., Leysen, L., De Goeij, W., Vossebeld, L., van Wilgen, C.P., De Groef, A., De Kooning, M. Is Pain Neurophysiology Education useful in cancer survivors with persistent pain? A pilot study. under review.
– van Wilgen, C.P, J. Nijs Pijneducatie, Houten Bohn Stafleu van Loghum, tweede druk 2018.
-Wilgen, C.P. van & Keizer, D. Het sensitisatiemodel: een methode om chronische pijn uit te leggen (2004). Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 148, 2535-2538.
-Wilgen, C.P., van, Ittersum, M.W., van, Kaptein, A.A. & Wijhe, M. van (2008). Illness perceptions in patients with fibromyalgia and their relationship to quality of life and catastrophizing. Arthritis & Rheumatism, 58, 3618-3626.
-Wijma, A. J., van Wilgen, C. P., Meeus, M., & Nijs, J. (2016). Clinical biopsychosocial physiotherapy assessment of patients with chronic pain: The first step in pain neuroscience education. Physiother Theory Pract, 32(5), 368-384. doi:10.1080/09593985.2016.1194651
-Wijma, A. J., Speksnijder, C. M., Crom-Ottens, A. F., Knulst-Verlaan, J. M. C., Keizer, D., Nijs, J., & van Wilgen, C. P. (2017). What is important in transdisciplinary pain neuroscience education? A qualitative study. Disabil Rehabil, 1-11. doi:10.1080/09638288.2017.1327990